Popularność zabawek elektronicznych i interaktywnych
Zabawki elektroniczne i interaktywne stanowią dużą część rynku zabawek dla dzieci. Od jakiegoś czasu są coraz bardziej popularne i chętnie kupowane zarówno przez rodziców, jak i jako prezenty dla dzieci w różnym wieku. Różne są powody ich rosnącej popularności. Rodzice, kierujący się chęcią zapewnienia dziecku jak najlepszych możliwości rozwoju chętnie śledzą nowinki i trendy w tej dziedzinie. Chcą zaopatrzyć swoją pociechę w sprzęty, które będą wspierać jej rozwój i naukę już od najmłodszych lat. Tego typu zabawki mają wiele różnorodnych funkcji i obiecują naukę przez zabawę. Opinie psychologów i rodziców co do zabawek elektronicznych dla rocznego dziecka są podzielone. Oba stanowiska mają swoje uzasadnienie.
Zabawki elektroniczne – za i przeciw
Z jednej strony panuje przekonanie, że sam zakup zabawki i zostawienie z nią dziecka nie załatwi sprawy, bo na tym etapie rozwoju najważniejsza jest dla malucha obecność uważnego rodzica i jego udział w zabawie, wspólna radość, dopingowanie go w poznawaniu świata i uczenie cierpliwości. Eksperci są zdania, że we wczesnym dzieciństwie mały człowiek uczy się najszybciej i warto zainwestować ten czas w bycie z dzieckiem, rozmowy i towarzyszenie w drodze rozwoju. Można spotkać się z opinią, że jeszcze jakiś czas temu dzieci nie miały zbyt dużego wyboru. Nie było nie tylko zabawek elektronicznych, ale i wybór tych tradycyjnych nie był tak duży jak obecnie. Dzieci spędzały czas w inny sposób, często mając zapewnioną opiekę babć, dziadków i rodzeństwa. Istnieje również przekonanie, że zabawki elektroniczne i interaktywne rozleniwiają dziecko. To pewnie znak naszych czasów, że maluchy wychowane w dobie tak ogromnego wyboru najróżniejszych zabawek są nastawione bardziej na odbiór i oczekują ciągłej stymulacji. Trzeba być ostrożnym, żeby nie zasypać dziecka mnóstwem grających, świecących i wydających odgłosy zabawek i zamiast wspierać jego rozwój przestymulować je i zniechęcić nadmiarem bodźców. W późniejszym wieku może to nawet prowadzić do problemów z koncentracją i niechęci do zajmowania się przez dłuższy czas jedną czynnością. Istnieje również obawa, że dziecko, od początku przyzwyczajone do uzyskiwania łatwych efektów przez naciśnięcie guziczka lub przesunięcie palcem po tablecie będzie miało mniejszą motywację do nauki rysowania, czy wycinania, gdzie efekty pracy są na początku niewspółmierne do włożonego wysiłku.
Z drugiej strony model rodziny wielopokoleniowej nie jest już obecnie tak rozpowszechniony jak kiedyś. Poza tym nie tylko rodzice, ale i dziadkowie nierzadko są aktywni zawodowo i dzieci więcej czasu spędzają z nianią, czy w przedszkolu. Rodzice chcą nadal wspierać rozwój dziecka, stąd taka duża popularność i wybór wszelkiego rodzaju zabawek elektronicznych i interaktywnych. Ich rola polega głównie na tym, że wchodzą z dzieckiem w interakcje, ucząc przy okazji różnych nowych umiejętności, jak na przykład rozpoznawania odgłosów zwierząt, kolorów, cyfr, kształtów. Mają nieraz różnorodne struktury, które ciekawią dziecko i zachęcają do uczenia się nowych rzeczy. Poza tym mogą również ćwiczyć pamięć, zdolność logicznego myślenia i pokazywać reakcje przyczynowo-skutkowe, a take wspierać naukę chodzenia. Często pomagają również w nauce samodzielnej zabawy.
Jakie zabawki elektroniczne dobrze spełniają swoją funkcję?
Jeżeli decydujemy się na zabawki elektroniczne, najlepiej dobrać je do wieku i etapu rozwoju malucha. Większość rocznych dzieci lubi zabawki interaktywne, bo dostarczają one wielu bodźców na tym etapie ich życia, kiedy coraz bardziej interesują się otaczającym je światem. Najlepiej dobrane zabawki to takie, które są dopasowane do zainteresowań dziecka, zachęcają je do aktywności i próbowania nowych rzeczy i są adekwatne do jego aktualnych możliwości. Roczne dziecko jest bardzo aktywne, zainteresowane wszystkim, co dzieje się w jego otoczeniu. Jest to czas ćwiczenia mowy. Dziecko chętnie powtarza zasłyszane słówka, lubi rytmiczne piosenki i wyliczanki, naśladuje opiekuna i rozumie już coraz więcej. W tym wieku warto zainwestować w zabawki, które wspierają ten rozwój, usprawniają koordynację ruchową i zachęcają do aktywności. Dzieciom, które doskonalą sztukę chodzenia pomoże w tym jeździk lub pchacz. Jeżeli jest do tego interaktywny, dziecko na pewno zainteresuje się wydawanymi dźwiękami czy światełkami, co będzie dobrym początkiem do wspierania samodzielnej zabawy. Ciekawym pomysłem dla roczniaka jest również interaktywny stolik edukacyjny, który może służyć pomocą w nauce kolorów, cyfr, kształtów, czy dźwięków. Przeważnie maluch wybiera sobie jedną ukochaną zabawkę i to jej poświęca większość czasu. Roczne dzieci lubią zazwyczaj wszelkiego rodzaju grające zabawki, z wieloma guziczkami do naciskania, światełkami i dźwiękiem. Chętnie bawią się również interaktywnymi pluszakami, które poza wszystkimi funkcjami sprawdzą się też jako przytulanki. Dzieci w tym wieku uwielbiają umieszczać przedmioty w pojemnikach, dobrą zabawką może być sorter wydający dźwięki i zachęcający do rozpoznawania kształtów. Jest to dobry czas aby zaproponować dziecku również różnego rodzaju książeczki z odgłosami, na przykład zwierząt, które zachęcają nie tylko do nauki przez zabawę, ale są również świetnym wstępem do wprowadzenia nawyku czytania. Zabawki elektroniczne, żeby spełniały swoją funkcję, muszą być przede wszystkim bezpieczne. Należy również zwrócić uwagę, od jakiego wieku producent zaleca daną zabawkę, czy posiada ona certyfikat CE, a także, czy dźwięki, które wydaje nie są zbyt głośne.
Podsumowując, przy wyborze zabawek dla rocznego dziecka, zarówno elektronicznych, jak i tradycyjnych, najlepiej kierować się zasadą umiaru i zdrowego rozsądku. Ważne aby być przy dziecku i zwracać uwagę na jego potrzeby.